Saturday, October 15, 2011

anda orang yang terpilih (:



major orang yg beragama islam menyalahkan kaumnye sendiri.bila ternampak sedaranya sendiri memakai pakaian yg seksi tak cukup kain , dah pandang serong dan terus mengata belakang.bila nampak sepasang couple meluangkan mase ber-dating , eyh tak tau malu ke orang pandang ! bila terbace berita tentang pembuangan anak di merata tempat , eyh takde maruah ke ! semua menuding jari ke arah yang lain.


sampai bila islam nak terus tersebar ?

* tepuk dada tanya iman *

era zaman kini , begitu banyak cabaran yg extreme yg terpaksa kita tempuh.terutama bagi golongan remaja. budak sekolah agama memandang rendah dengan sahabatnya yang bersekolah di sekolah biase yang sosialnya amatlah terlampau.

sedarkah kita , adakah mereka saja saja untuk melakukan itu semua ? 

terkadang , disebabkan keluarga mereka yg kurang berkemampuan menyebabkan mereka tak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran di sekolah agama mahupun sekolah yg lebih baik.

terkadang , disebabkan mereka dididik dari kecik dgn pemakaian yg terdedah dan sosial yang terlampau.

terkadang , disebabkan mereka begitu taksub berkawan sehingga lupa akan matlamat yg mereka cari sekaligus menjerumuskan diri ke dalam kancah negatif.

kita tergolong dalam golongan yang mane ?

sebagai seorang pelajar yang telah terpilih untuk masuk ke sekolah agama , sedarlah.kita dipilih tentu ade sebabnye. gunakanlah ilmu kita untuk menarik sedare sedare kita kat luar sane untuk lebih mengenali islam , untuk lebih mencintai islam , untuk lebih memahami apa itu islam.

dan tidak semua sekolah agama , mempunyai subjek al-azhar. jika kita diberi peluang untuk mempelajari apa itu , tauhid , feqah , tafsir , hadis , nahu , sorof , mutolaah atau apa saja yang berkaitan dengan ilmu akhirat , manfaatkan lah ilmu itu sebagai hujah yg kukuh untuk dibuktikan kepada mereka yang ingin mula mengenali islam.

sepertimana , rasul junjungan kita bersabda : 
"sampaikanlah pesananku walau pun sepotong ayat "

behenti menyalahkan orang lain.mulakan dengan membenci atas perkara mazmumah yg dilakukan dan mulalah utk berdoa atas kebaikan mereka , cuba sehabis baik untuk mengajak mereka takut akan allah.

Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang hambaNya lakukan dan Maha Mengetahui apa yang hambaNya fikirkan.

kepada students yg bakal mengahadapi Sijil Menengah Agama , sama sama kita betulkan niat sebenar kita dan berdoa semoga dipermudahkan segala urusannya.

amalkan lah doa niy , supaya mudah untuk kita menghafaz dan mengamalkannya ^____^


*credit to irfan arif mahpa 

p/s = allah bagi ilham ketika menyegarkan diri , syukran , ya allah :)


Thanks Awak (:

No comments:

Post a Comment