Friday, September 16, 2011

baraan raya ^___^

assalamualaikum , tak jawab dosa , kalau jawab sayang (:


kalau saya cakap tentang baraan.saya percaya major tak tau apa itu makna baraan :) ibu cakap , baraan tuh asal perkataannya dari jawa , agak agak family anda ade yg jawa kan , try lah tanye ape kejadah baraan tuh :)


baraan niy dah jadi adat dalam kawasan perumahan saya.tiap 2 tahun , akan ade baraan dan sambutan hari raya :) yg saya faham and ketahui kan , baraan niy lebih kurang macam open house gituh tapi , majlis makan niy bukan buat satu rumah jee macam open house tapi digabungkan dengan beberapa buah rumah :)


contohnya macam , malam niy rumah saya ade buat baraan , gabung dengan rumah jiran :) kiteorang gabung 4 buah rumah satu malam. takesah laa sape nak buat ke tak (: melalui baraan niy , dapat jimat kos belanja tau..


adat yg taman kami biasa lakukan like this --->akan ade 2 group ( kaum adam and kaum hawa ) kami akan masuk setiap rumah , then selawat beramai-ramai and baca doa selamat , pastuh tuan rumah bagi ucapan ^_____^ kalau kaum adam masuk rumah pertama , kaum hawa masuk ke rumah yg kedua. begitulah seterusnya (bergilir)


bila 2 group niy dah sudah masuk ke semua rumah yg join baraan , then barulah makan same same.biasanya , tuan rumah yg buat baraan akan pasang khemah :) makan bawah khemah ramai ramai :D bestt kan ? dengan adat niy , ukhuah kami jiran jiran semakin rapat dan akrab sesungguhnya (:




Thanks Awak (:

No comments:

Post a Comment